Elselskab idømt bøde for vildledende salg





En kunde blev uden sit vidende flyttet til et nyt elselskab efter et vildledende telefonopkald. Det har ført til, at selskabet nu har accepteret en bøde på 700.000 kroner.
Sagen er en del af et større problem i elbranchen, hvor flere selskaber har benyttet sig af uetiske og ulovlige metoder. Forbrugerombudsmanden har siden 2020 modtaget næsten 2.900 klager og politianmeldt 18 selskaber for vildledende markedsføring og uanmodede opkald.
Regeringen vil nu gribe ind med nye tiltag, der skal beskytte forbrugerne bedre. Det indebærer blandt andet krav om MitID-validering ved skift af elselskab, så kunderne ikke uforvarende ender hos en ny leverandør.
Brancheorganisationen Green Power Denmark har længe kritiseret dele af elbranchen for at benytte sig af aggressive salgsteknikker. Flere forbrugere har oplevet at blive skiftet til nye selskaber uden samtykke, hvilket har ført til ekstraudgifter og forvirring.
Faktaboks: Sagen kort
- Forbrugerombudsmanden har modtaget 2.860 klager siden 2020.
- 18 elselskaber er blevet politianmeldt.
- Et selskab har accepteret en bøde på 700.000 kroner.
- Regeringen foreslår ni initiativer mod vildledende elsalg.
- MitID-validering ved skift af elselskab kan blive et krav.



